lördag 5 juli 2008

En tid av förändring

Under veckan som gått har det varit demonstration i Stockholm mot FRA-lagen, och förra lördagen var det en i Göteborg (som jag gärna hade deltagit i om det inte vore för Metaltown).
Något man sällan skådat tidigare är hur de olika partiernas ungdomsförbund förenar sig mot alliansen och FRA-lagen, och hur alla står eniga. Detta just för att denna lag inte har någon politisk färg, utan snarare är ett hot mot hela vår demokrati. En lite lustig sak som fick mig att småskratta lite var "Stekare mot FRA" som nyligen har bildats för att väcka intresse och opinion bland alla brats, som normalt inte bryr sig det minsta om politik eller samhället i övrigt. Å ena sidan är det bara bra om fler bryr sig och står upp mot regeringen, å andra sidan tyckte jag "stekarledaren" gjorde bort sig lite inför kameran med dåligt pålästa argument.

Som om det inte vore nog kan (om vi har otur) en ny lag röstas igenom i EU som ger rätt att bevaka bloggar, för att se till att inte "inkorrekt" information når allmänheten...ni kan ju själva lista ut hur detta kan/kommer användas.

För övrigt tror jag att ett stort politikerförakt och misstro håller på att växa sig stark i Sverige, om den nu inte redan var det innan FRA-skandalen. Jag har inte hört någon jag pratat med uttala sig positivt om FRA-lagen, utom en...men den personens argument var "men den är ju bra om de tar fast alla skurkar", så det räknar jag inte.

Eftersom detta är en blogg som ligger på internet, så passar jag på att säga "Hej EU! Hej FRA!"

För er alla andra som är intresserade, besök http://stoppafralagen.nu/

Inga kommentarer: