söndag 16 mars 2008

Existentiell ångest

Då var denna helgen nästan slut, och jag har inte varit utanför dörren sen jag kom hem från jobbet i fredags, trots det fina vädret idag. Istället har jag gjort lite hushållssysslor, kollat på ett antal filmer och spelat Sim City Societies. Idag skapade jag mig min egen totalitära auktoritetsstad, komplett med hemlig polis, propagandamyndigheter och helt befriad från fri vilja. Skitnajs!

Apropå film ja...igår såg jag James Bond - Octopussy, Automaton Transfusion (lågbudget zombiesplatter) och The Mist, vilken var en riktigt obehaglig och intressant rysare baserad på en novell av Stephen King. Just det ja, såg Tooth and Nail oxå, en postapokalyptisk b-rysare + en dokumentär från National Geographic som heter Aftermath - Population Zero.

Det finns en långsökt gemensam nämnare ibland de tre sistnämnda filmerna, nämligen mänskligheten och civilisationen, och hur bräcklig denna är.

I The Mist visades bl a hur lätt en grupp människor under extrem psykisk stress kan delas upp i olika läger med olika ledare som har olika åsikter. Blir människor tillräckligt rädda och desperata vänder de sig till någon som kan leda dem, och detta utan att ifrågasätta. I filmen var den "onda" en störd kvinna med extrema kristna åsikter, som hon använder för att omvända en grupp människor till en lynchmobb mot de som inte följer henne. Skrämmande, påminde mig om hur det kan ha gått till i tredje riket.

Tooth and Nail utspelade sig i ett postapokalyptiskt Philadelphia i USA, några år in i framtiden när oljan tagit slut 20 år tidigare än beräknat. Utan olja - inget bränsle, ingen el och inget jordbruk = civilisationen kollapsar och folk svälter, vilket leder till folkvandringar till bördigare områden och blodbad när maten inte räcker till.

Dokumentären Aftermath - Population Zero visade vad som skulle hända med vår planet om hela mänskligheten försvann på ett ögonblick. Jag orkar inte dra alla detaljer, men efter ca 100 år skulle iaf större delen av allt mänskligheten skapat vara utraderat av naturen. Även all vår miljöförstöring skulle ha neutraliserats av naturen själv, och djurbestånden ha nått helt nya nivåer.

Alla dessa får en att fundera på livet i en större skala, och hur fruktansvärt bräcklig hela den mänskliga civilisationen är. Skulle oljan helt plötsligt ta slut skulle troligen allt gå åt helvete, eftersom inget fortfarande helt har ersatt oljan som bränsle. Länder, lagar och samhällen skulle kollapsa, och människor skulle återgå till att bara bry sig om sig själva och att få mat för dagen. Kort sagt, det skulle bli total anarki.

Som grädde på vaniljsåsen såg jag även The Invasion i fredags med ett par kompisar. Riktig spännande remake av "The Invasion of the Body Snatchers", och även den fick en att fundera lite på vad det innebär att vara människa. Är det möjligt att ha en värld utan krig och orättvisor utan att förtrycka den fria tanken, eller är det så att våra mest primitiva instinkter är något vi får leva med, på gott och ont?
I vilket fall som helst så tror jag inte det har funnits någon epok där inte våld och död har varit inkluderat, med tanke på att det i slutändan krävs för att överleva. En värld utan krig och oroligheter är därmed en utopi enligt mig, iaf med nutidens fördelning av jordens resurser.

Huh, jag blev nog lite tagen av all dessa domedagsprofetior och djupa tankar, så nu ska jag lägga mig. Natti!

Inga kommentarer: